• Data dodania: 21.07.2022
  • Tagi: Agent nieruchomości, Pośrednik nieruchomości, Agencja nieruchomości, Biuro nieruchomości, Współpraca, Kodeks Etyczny
Wielu agentom, szczególnie tym z większym doświadczeniem w branży nieruchomości, znany jest zapewne kodeks etyki zawodowej pośredników i zarządców (PFRN). Niestety życie pisze nieraz własne scenariusze i pokazuje wiele sytuacji, podczas których współpraca między agentami z różnych biur nieruchomości potrafi odbiegać od oczekiwanych standardów i przebiegać nie do końca wzorowo.

Współpraca między agentami nieruchomości wtedy ma sens, kiedy obie strony “grają do jednej - tej samej - bramki”, bez względu na to, którą ze stron reprezentują. Każdy z agentów ma ważną rolę do odegrania i na każdym spoczywa niebagatelny obowiązek.

Przykłady można oczywiście mnożyć, ale załóżmy, że agent ma klienta poszukującego konkretnej nieruchomości. Aby znaleźć odpowiednie mieszkanie, dom czy działkę, może np. skorzystać z bazy ofert ekskluzywnych MLS WSPON (www.mls.org.pl), jeśli należy do tego systemu, z ofert innych agencji publikowanych m.in. na portalach internetowych, w mediach społecznościowych lub na stronach internetowych agencji nieruchomości, a także z ofert prywatnych.

Gdy agent poszukujący kontaktuje się z innym agentem, który należy do systemu MLS i jest szczęśliwym posiadaczem oferty nieruchomości, może mieć prawie stuprocentową pewność, ze względu na obowiązujący regulamin i standardy etyki, że ten agent będzie z nim współpracować. Przy ofertach z ogólnodostępnego rynku, szczególnie tych, dla których podpisana została tzw. umowa otwarta lub w przypadkach, w których biuro nieruchomości pracuje w modelu pobierania wynagrodzenia od obu stron transakcji, sytuacja nie wygląda już tak optymistycznie. Za każdym razem niestety trzeba upewniać się, że agent sprzedający/wynajmujący w ogóle współpracuje z innymi agentami nieruchomości.

Oczywiste jest to, że przede wszystkim agenci powinni ze sobą zawsze współpracować i o innych przypadkach pisać tu nie będziemy.

Pytanie, jak ta współpraca będzie wyglądać. Nie powinno być bowiem sytuacji, w której agent zachowuje się w sposób, który wprowadza dużą niezręczność, napięcie, a nawet konflikt lub w sposób, który mógłby sugerować, że agent stara się przejąć klienta drugiego agenta, np. wręczając mu wizytówkę, ulotkę, teczkę lub inny materiał marketingowy własnego biura nieruchomości. Nie powinno także mieć miejsca wypytywanie klienta współpracującego agenta dokąd zamierza się wyprowadzić po transakcji, czy nie będzie potrzebował agenta przy zakupie nowej nieruchomości albo wręcz sondowanie klienta kupującego/najemcy na temat lokalizacji, w której poszukuje nieruchomości dla siebie (przecież on już ma swojego agenta, który to wie - prawda?).

Oto kilka kluczowych zasad, do których warto, aby każdy agent nieruchomości stosował się przy współpracy z innym agentem.

Wysoce wskazane byłoby, aby agent:

  • zachowywał się uczciwie i profesjonalnie wobec swojego kolegi/koleżanki z branży oraz jego/jej klienta,
  • traktował drugiego agenta jak swojego partnera biznesowego - z którym i dzięki któremu przeprowadza transakcję,
  • okazywał należny szacunek drugiej stronie - i agentowi, i jego klientowi,
  • zwracał uwagę na to, żeby nie podważać słów i czynności współpracującego agenta w obecności klientów (szkodliwe dla wizerunku całej branży, a także obu agentów),
  • jawnie i agresywnie nie podawał w wątpliwość aktywności innego agenta - czy to w obecności klientów, czy bez nich,
  • pamiętał, aby nie pokazywać swojej wyższości i ego w stosunku do drugiego agenta, nie traktować go z góry, otwarcie nie kwestionować jego wiedzy i/lub podjętych działań,
  • trzymał na wodzy swoje emocje, nie dał się ponieść złości, reagował dyplomatycznie,
  • uważał na to, aby wszelkie newralgiczne kwestie czy ustalenia odbywały się tylko między agentami, którzy znają swojego własnego klienta i najlepiej będą potrafili przekazać trudne informacje,
  • nie kompromitował drugiego agenta przed jego/jej klientem w razie potencjalnych wątpliwości, zwykłego ludzkiego błędu czy ewentualnego nieporozumienia,
  • był zawsze ukierunkowany i skoncentrowany na wspólnym celu, którym jest transakcja i realizacja zlecenia klienta, a konkretnie doprowadzenie do sprzedaży, kupna, wynajmu lub najmu nieruchomości.

Pamiętajmy, że opinia w środowisku jest niezmiernie istotna, a na dobrą reputację trzeba sobie zasłużyć. Starajmy się w każdej sytuacji zachować klasę i powstrzymać, często niemałe, emocje.

Jeżeli współpraca między agentami przebiegnie bezproblemowo i owocnie, każdy z agentów z pewnością będzie dążyć do kolejnego kontaktu przy nadarzającej się okazji lub polecać nas innym agentom. Natomiast zła opinia może wrócić jak bumerang i szybko obrócić się przeciwko nam.