• Data dodania: 02.03.2022
  • Tagi: Zabytki, Pałacyk Plus, Ulga, Konserwator, Nieruchomości
Pałacyk Plus to działania nakierowane na ochronę dziedzictwa kulturowego Polski.

Ulga przeznaczona jest dla członków wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych będących współwłaścicielami zabytku, którzy dokonali wpłaty na fundusz remontowy, a także dla indywidualnych właścicieli zabytkowej nieruchomości, jeżeli posiadają udokumentowane w formie faktury wydatki, jakie ponieśli na roboty budowlane, prace konserwatorskie lub restauratorskie. Są nią objęci podatnicy PIT, którzy opłacają podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub według skali podatkowej.

Dzięki temu programowi od podstawy opodatkowania można odliczyć
50% kwoty wydatków, jakie się poniosło na ww. wpłaty lub wykonane prace dla nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w ewidencji zabytków oraz
kwotę, jaka została wydana na nabycie takiego zabytku, obliczoną jako iloczyn 500 pln i powierzchni użytkowej nieruchomości, podanej w metrach kwadratowych, do całkowitej kwoty 500.000 pln.

W przypadku wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych podatnik musi być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie, gdy ponosi ten wydatek (dokonuje wpłaty) oraz musi posiadać dowód wpłaty albo zaświadczenie ze wspólnoty lub spółdzielni mieszkaniowej potwierdzające wysokość dokonanych wpłat w roku podatkowym.

W przypadku właścicieli indywidualnych warunkiem będzie otrzymanie faktury dokumentującej wydatki związane z zabytkiem na prace konserwatorskie, restauratorskie i/lub roboty budowlane. Tu należy pamiętać, że podatnik musi być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w czasie, gdy ponosił dany wydatek oraz musi mieć na piśmie pozwolenie od wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac. Musi również posiadać zalecenia konserwatorskie, na piśmie, w przypadku, gdy dotyczy to zabytku nieruchomego będącego w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków, a także posiadać fakturę VAT wystawioną przez podatnika, który nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Z ulgi nie można skorzystać, gdy podatnik dokonał już odliczenia tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek, gdy odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi, np. w uldze termomodernizacyjnej, lub gdy podatnikowi zostały zwrócone wydatki w jakikolwiek sposób.

Jak stosować odliczenia?

  • jeśli podatnik dokonał odliczeń w zakończonym już roku podatkowym i otrzymał zwrot wydatków, musi je następnie doliczyć do dochodu za rok podatkowy, w którym ten zwrot otrzyma
  • gdy w małżeństwie obowiązuje wspólność majątkowa, ulga może być odliczana w równych częściach lub w dowolnej proporcji, na którą wyrażają zgodę małżonkowie, niezależnie od tego, czy dokument potwierdzający poniesione wydatki został wystawiony na jedną osobę, czy też dwie
  • gdy kwota rocznego dochodu/przychodu jest niższa niż przysługujące odliczenie, podatnik może odliczać przez maksymalnie sześć kolejnych lat (licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy) kwotę, która nie znajduje pokrycia w nowym dochodzie/przychodzie
  • odliczenia za poniesione wydatki w związku z nabyciem zabytku nieruchomego dokonuje się za rok, w którym po raz pierwszy poniesiono wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie bądź budowlane na rzecz zabytku
  • odliczenia wpłat na prace konserwatorskie, restauratorskie, budowlane, wpłat na fundusz remontowy dokonuje się za rok podatkowy, w którym te wydatki zostały poniesione


Źródło: Ulga na zabytki. Dbamy o zachowanie dziedzictwa kulturowego - Ministerstwo Finansów - Portal Gov.pl (www.gov.pl)