Już na początkowym etapie rozmów dotyczących współpracy właściciela nieruchomości z agentem warto ustalić wzajemne zasady współpracy. Należy określić oczekiwania obu stron, wyjaśnić wątpliwości i zaproponować wstępne ustalenia.
Jedną z istotnych kwestii jest raportowanie działań agenta.
Zatrudnienie agenta wiąże się z zaufaniem właściciela wobec konkretnej osoby, której powierza realizację swojej transakcji. Jednak nawet ufność co do działań agenta może dla właściciela nie być wystarczająca, aby wiedzieć, co dzieje się z jego nieruchomością. Dlatego agent powinien ustalić ze swoim klientem częstotliwość przesyłania informacji dotyczących podejmowanych działań.
Co powinien zawierać rzetelny raport?
Z pewnością właściciel powinien okresowo otrzymywać statystyki oglądalności oferty, informację o liczbie zgłoszeń klientów i wykonanych prezentacji oraz o ewentualnych propozycjach ze strony zainteresowanych. Profesjonalny agent nieruchomości powinien także na bieżąco informować klienta o obecnej sytuacji na rynku nieruchomości oraz proponować ew. nowe rozwiązania - w zależności od okoliczności.
Właściciel podczas współpracy ze swoim agentem powinien mieć poczucie bezpieczeństwa i kontroli. Powinien dokładnie wiedzieć, jaką pracę wykonuje agent.
Agent przygotowując raport dla swojego klienta również zyskuje dodatkowe informacje i często je uzupełnia. Otrzymuje informacje zwrotne od potencjalnych klientów i dzięki nim ma okazję modyfikować, dostosowywać swoje działania sprzedażowe.
Raportowanie jest również mobilizujące dla agenta. Jeśli przez dłuższy czas nieruchomość nie sprzedaje się, warto zastanowić się nad zmianą strategii. Powodów braku zainteresowania ze strony kupujących może być wiele. Począwszy od niewłaściwej ceny ofertowej, poprzez m.in. niejasny i/lub nieuregulowany stan prawny, na wystroju nieruchomości kończąc.
Raportowanie działań jest również podstawą do uzyskania wynagrodzenia przez agenta za swoją pracę. Nawet jeśli przez dłuższy czas nieruchomość nie zostaje sprzedana, nie oznacza to, że agent niczego w tej sprawie nie robi. Cisza nie oznacza braku działania.
Jednak, aby uniknąć nieporozumień, trzeba być w stałym kontakcie ze swoim klientem i rozwiewać wszelkie wątpliwości - zanim się pojawią. Tylko w ten sposób agent nieruchomości utwierdza klienta w przekonaniu, że był i nadal pozostaje właściwym wyborem. Tylko w ten sposób, regularnie komunikując się ze swoim ‘pracodawcą’, agent pogłębia zaufanie klienta do siebie i zyskuje świadomego i spokojnego partnera biznesowego.