• Data dodania: 15.06.2023
  • Tagi: Agent nieruchomości, pośrednik nieruchomości, agencja nieruchomości, biuro nieruchomości, jak wybrać
1. Upewnij się, że agent współpracuje z innymi pośrednikami przy sprzedaży lub wynajmie nieruchomości. Nie ma nic gorszego niż agent, który blokuje prezentacje, ponieważ liczy na to, że pobierze wynagrodzenie od dwóch stron: od Ciebie i od klienta, którego znajdzie sam. Jeżeli agent pracuje w takim modelu, będzie niestety odmawiał prezentowania Twojej nieruchomości przy udziale innych pośredników, gdyż groziłoby to ryzykiem “utraty” połowy wynagrodzenia, które w przeciwnym wypadku by zarobił. Nasuwa się tylko pytanie: ilu takich potencjalnych klientów straci agent - a więc Ty, jako klient - poprzez tego rodzaju działania.

2. Zapytaj agenta czy należy do systemu wymiany ofert między pośrednikami, np. do MLS WSPON.

MLS WSPON to system wymiany ofert Warszawskiego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami. Do tego systemu wprowadzane są TYLKO oferty, dla których została podpisana umowa pośrednictwa z klauzulą wyłączności. W tym systemie wszyscy członkowie współpracują przy sprzedaży i wynajmie nieruchomości i wymieniają się swoimi ofertami. I - co ważne - na Twój sukces pracują wszyscy zrzeszeni w tym systemie agenci (dzisiaj jest ich ok. 4000).

3. Zapytaj agenta czy pracuje w systemie umów pośrednictwa sprzedaży lub wynajmu na wyłączność.

Co to znaczy? To znaczy, że agent pracuje tylko dla jednej strony transakcji - dla Ciebie! I tylko od jednej strony pobiera wynagrodzenie za wykonaną pracę.

Co zyskasz? Agent będzie pokazywać Twoją ofertę swobodnie i bez ograniczeń każdej zainteresowanej osobie. Inni agenci będą mieć pewność, że informacje o Twojej nieruchomości są rzetelne i sprawdzone.

4. Zapytaj agenta czy dokumentacja ofert znajdujących się w jego portfolio jest sprawdzona pod względem prawnym. Jeśli tak, to masz pewność, że transakcja dla obu stron będzie bezpieczna.

5. Zapytaj agenta czy wykonuje regularne (według ustaleń z klientem) raporty ze swoich działań.

Dlaczego to ważne? Klient podczas współpracy z agentem powinien mieć poczucie bezpieczeństwa i kontroli. Powinien m. in. otrzymywać statystyki oglądalności swojej oferty, informacje o liczbie zgłoszeń klientów i przeprowadzonych prezentacjach oraz o ewentualnych propozycjach zakupu ze strony zainteresowanych. Równolegle, agent powinien przekazywać swojemu klientowi aktualne informacje na temat sytuacji na rynku, bieżących trendach w branży nieruchomości, a także prognozach na najbliższą przyszłość, ułatwiając klientowi podejmowanie właściwych, możliwie najrozsądniejszych decyzji.